– En enorm underrepresentasjon

Prosjektleder i Balansekunst, Victoria Øverby Steinland. Foto: Sara Abraham. Synstolkning: Nærbilde av Steinland. Hun ser inn i kamera, og smiler svakt. Bakgrunnen er uklar og i mørk grå stein.

Anna og Azra bretter opp ermenes gjennomgang av representasjon i Adresseavisas kultursider i papirutgaven for januar 2021 viser blant annet at kun 39% av kildene er kvinner og at ingen av journalistene, anmelderne eller de regionale kildene har ikke-vestlig minoritetsbakgrunn. Prosjektleder i Balansekunst Victoria Øverby Steinland ble intervjuet i saken:

– En enorm underrepresentasjon

– Vi heier på denne typen telling og kartlegging. Å samle konkrete tall er et viktig første steg i mangfoldsarbeid, sier Victoria Øverby Steinland, prosjektleder i organisasjonen Balansekunst som jobber for et likestilt og mangfoldig kulturliv.

Øverby Steinland forteller at funnene i undersøkelsen dessverre ikke er unike og at en rapport fra Retreiver i 2019 viste tilsvarende tall.

– To tredjedeler av kildene som representerer kulturbransjen er menn. Personer med flerkulturell bakgrunn utgjør kun to prosent av kildene. Det samme viser en rapport fra IMDi fra 2017: Personer med flerkulturell bakgrunn utgjør kun 2 prosent av kildene i norske medier. Det er en enorm underrepresentasjon når nesten en femtedel av befolkningen har flerkulturell bakgrunn.

En av forklaringene bak skjevfordeling av kilder i kulturjournalistikken kan tildels sies å være en avspeiling av den skjevfordelingen som er i bransjen, mener hun.

– Vi vet fra forskning av dette er en mannstung bransje hvor minoritetsgrupper er underrepresentert. En utpreget nettverkskultur kan også prege hvem som kommer til orde, sier Øverby Steinland, og legger til:

– Her kan kulturjournalistikken spille en viktig rolle. Mangfold avler mangfold. Ved å jobbe aktivt og bevisst for å synliggjøre et mangfold av stemmer, kan kulturjournalistikken tilby rollemodeller som flere kan kjenne seg igjen i. Det er viktig at bransjen oppleves som tilgjengelig og attraktiv for alle.

Starter plateselskap for skeive og kvinner

Utsetter arbeid mot diskriminering til etter koronaen