Årsrapport 2021

I 2021 gjennomførte Balansekunst flere spennende arrangementer, samarbeid og prosjekter, som fortsetter kursen mot et mer likestilt og mangfoldig kulturliv. I årsrapporten kan du lese om hvordan foreningen jobber, hvordan det økonomiske bildet ser ut, og hvilke prosjekter vi har satset på.

Noen av nøkkeltallene innebærer 80 publikumsrettede aktiviteter med 59 workshoper, kurs og foredrag, 12 Balanseprat-seminarer, to medlemsmøter, fem åpne møter og to lanseringer. Det totale publikumstallet var rundt 7736 medregnet tall fra streaming, og 1809 ekskludert publikum via streaming.

Bildebeskrivelse: Til venstre lyder sort tekst på lys bakgrunn “Årsrapport 2021”. I midten er en noe abstrakt illustrasjon av ulike elementer i Balansemerkets ulike farger. Blant annet ser man en hånd, fot, saks, platespiller og andre symbolikker.

Illustrasjon: Sunniva Krogseth / Grafisk design: JAHJAH Studio

Balansekunsts medlemmer tror på og forplikter seg til å jobbe for endring gjennom konkrete tiltak. Balansekunst støtter, styrker og tilrettelegger for medlemsorganisasjonenes innsats gjennom rådgivning, kursing, tiltaksutvikling og andre samarbeid. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle vår kunnskap om dette viktige arbeidet. Verktøykassa utvider seg etterhvert som nye problemstillinger dukker opp. Det er grunnleggende å være i konstant utvikling og lydhør for de utfordringene som oppstår underveis. Derfor vektlegger vi samarbeid og medvirkning i alt vårt arbeid. Balansekunst arbeider praktisk og politisk for å øke mangfoldet og likestillingen i norsk kulturliv. Vi eksisterer for å initiere og fremme forandring, og samler aktører fra et bredt kunst- og kulturfelt, fra musikk, scenekunst, film og billedkunst til arkitektur, litteratur og mote.

Leders innledning

2021 vitner om overraskende høy aktivitet og vekst for Balansekunst på flere vis. Vi har fått 17 nye medlemsorganisasjoner og 16 nye støttemedlemmer, dette tror og håper vi speiler at feltet ønsker endring og kunnskap om hvordan dette best kan gjøres. Selv under de mest utfordrende nedstengningene holdt vi kurs i stor skala og samarbeidet med enda fler.

Balansekunst har i løpet av året fornyet nettsidene. De er nå mer brukervennlige og holder universell utforming slik at de er mer tilgjengelige for flere.

Balansemerket er utvidet med flere kurs og igangsatt arbeidet med å oversette kursene til engelsk, for at språkkrav ikke skal stå i veien for å delta i kurs og workshops for å oppnå Balansemerket. Vi ser at det som var en nødløsning for pandemihåndtering av publikumsformidling har vært med på å utvikle vår måte å formidle på. Vi har samkjørt digital og analog kursing og gjort det til et mer hensiktsmessig verktøy, som også gjør at vi bruker tiden sammen med kursdeltagerne mer effektivt og er mer inkluderende.

Vår satsning på Bergen som samarbeidsarena var fruktbart og vi er glade for alle de gode arrangementene som har oppstått gjennom det. Bergen kommune er en av våre nye partnere og vi ser frem til å videreføre satsingen.

Vi er stolte over å kunne presentere at Balansekunsts Argumentasjonsguiden er oversatt i sin helhet til dansk. Her har initiativtaker vært Kunst & Kultur i Balance.

Guiden er en oversættelse og dansk redigeret version den guide, som KOKIB’s norske storesøster Balancekunst har udgivet i 2020, og som belyser og diskuterer samme problematikker, som vi arbejder med herhjemme. Tallene og fakta bagerst i guiden er videregivet fra den norske version, men er også relevant læsning set fra danske forhold og indeholder desuden eksempler på debatteknik samt øvelser, som lærer dig at genkende fremherskende debatteknikker.» Vi håper den blir godt mottatt av det danske kulturliv.

Rådgivningstelefonen, som Balansekunst drifter i samarbeider med Advokatene Graasvold & Stenvaag, er et gratis juridisk rådgivningstilbud for saker om trakassering og diskriminering. Vi hadde en egen kampanje for å spre kunnskap om denne og vi håper flere vil benytte muligheten til å få hjelp.

Katinka Maraz, tidligere vikarierende daglig leder i Balansekunst.

Nye styremedlemmer i Balansekunst

– Mangfoldsarbeid er enklere enn mange tror