Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på spørsmål om Balansepotten.

  • Det er kun ordinære medlemmer av Balansekunst som kan søke om støtte fra Balansepotten. Er du ikke medlem enda, kan du melde deg inn her.

  • Balansekunst deler ut støtte til prosjekter og tiltak som fremmer likestilling og mangfold i kulturlivet. Det innebærer at du kan søke om støtte til alt fra kurs og kompetanseheving til utstyr og installasjoner.

    Tiltaket skal komme flere til gode og ha et tydelig mangfolds- og tilgjengelighetsperspektiv. Eksempler på tiltak for å fremme mangfold og tilgjengelighet under arrangement finner du her.

    Juryen vektlegger prosjekter med geografisk spredning og som retter seg mot likestillings- og mangfoldsarbeid på et strukturelt nivå. Om et prosjekt involverer underrepresenterte grupper, vil det kunne være en faktor som spiller inn i vurderingen.

    Liste over hvem som har fått støtte tidligere finner du her. Du kan også lese mer om fjorårets tildelinger her.

  • Om prosjektet ikke bidrar til å gjøre kunst- og kulturlivet mer likestilt og mangfoldig, vil det falle utenfor ordningen. Det gis heller ikke støtte til ordinære driftsmidler eller individuelle kunstprosjekter. Det gis ikke tilskudd til prosjekter eller tiltak som er gjennomført før et eventuelt vedtak er mottatt.

  • Det er ingen øvre eller nedre grense for søknadssum. Målet er å stimulere til utvikling av gode tiltak over hele landet, og bidra til et mer mangfoldig og likestilt kulturliv på tvers av kulturfelt, målgrupper, alder og nivå.

    Egenfinansiering, eventuelle samarbeidspartnere, geografisk spredning og nytenking vil kunne påvirke hvor mye som finansieres. Dette avhenger blant annet av hvor godt du har beskrevet gjennomførbarheten til prosjektet i søknaden.

  • For å søke må du benytte Balansekunsts søknadsportal. Søknadsportalen er stedet søknaden skrives, vedlegg lastes opp og søknaden sendes inn. Det er også der fremtidig kommunikasjon mellom Balansekunst og søker vil foregå.

    Du må først opprette en bruker for å sende inn søknad. Det er viktig at du registrerer en e-postadresse som sjekkes ofte, slik at du mottar e-post når du har fått informasjon, spørsmål eller vedtak knyttet til din søknad. Søknadsskjemaet krever også at du har et organisasjonsnummer som er registrert i enhetsregisteret.

  • Søknadsfristen for 2024 er klokken 23.59, mandag 22.april. Det er ikke mulig å sende inn søknad etter søknadsfristen.

  • Behandlingstid er på ca. 5 uker etter søknadsfristen.