Likestilling på årets Spellemann?

Ved første øyekast over årets nominerte til Spellemann ser kjønnsfordelingen lovende ut. En grundigere undersøkelse av alle krediterte viser imidlertid at kvinner fortsatt er underrepresentert i musikkbransjen.

Girl in red (Marie Ulven) er nominert til historisk mange Spellemann-nominasjoner, og har mulighet til å vinne hele syv priser. Synstolkning: Girl in Red på scenen, midt i et hopp, med mikrofonen i hånda. Bak står en gitarist. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Tall er et viktig likestillingsverktøy. Tallenes tale er en øyeåpner, og ved å gjøre opp status kan vi jobbe målrettet for god representasjon. Derfor har Balansekunst tatt på seg jobben som tellekorps og undersøkt kjønnsrepresentasjon blant årets nominerte til Spellemann.

God kjønnsbalanse på Spellemann – på overflaten

Basert på navn og tilgjengelig informasjon har vi talt opp de nominerte etter kjønn. Alle kategorier er talt opp. Vi har sett på kjønnsfordeling både blant frontfigurer – de som er nominert, og vi har talt opp alle som er listet som krediterte ved hver nominasjon. Tallene forteller oss følgende:

Blant de nominerte er 47 kvinner og 61 menn. Det utgjør 43,5 mot 56,5 prosent. Ikke så langt unna 50/50!

Ser vi nøyere på kjønnsrepresentasjonen blant samtlige som er kreditert under hver enkelt nominasjon, sprekker illusjonen om en snart kjønnslikestilt bransje. 

Blant de krediterte er 89 kvinner og 349 menn. 20 prosent kvinner mot 80 prosent menn. 

Nominasjonene antyder at musikkfeltet fortsatt er noe kjønnsdelt, ved at ulike sjangre er manns- og kvinnedominerte. Sjangerne metal, hiphop og blues har kun menn blant de nominerte, både på listen over frontfigurer og blant alle krediterte. I sjangeren barnemusikk er alle nominerte kvinner, og blant de krediterte finner vi en mann og fem kvinner. 

Flere kvinner i rampelyset, men mannstungt i bransjen

At kjønnsfordelingen blant frontfigurer nærmer seg 50/50 er gledelig. Synlig representasjon er viktig, og flere kvinnelige nominerte kan skape rollemodeller som bidrar til å rekruttere flere kvinner til musikkbransjen. Det trengs! Tall fra flere hold viser et behov for å fortsette arbeidet for kjønnslikestilling i musikkfeltet. SSBs statistikk over sysselsatte innenfor musikk viser en kjønnsfordeling hvor 69 prosent er menn og 31 prosent er kvinner (SSB Kulturstatistikk 2020). Andelen kvinner blant blant krediterte i Spellemanns nominasjoner samsvarer med tall på representasjon i GramArt, TONO og NOPA, hvor kvinner utgjør mellom 20-24 prosent av medlemsmassen (GramArt 2018, TONO 2019, NOPA 2020). I tillegg til å skape synlige kvinnelige rollemodeller blant artister, trengs tiltak for å rekruttere og ikke minst beholde kvinner også bak spakene i studio, som låtskrivere og i flere ulike roller i feltet.

Ønsker din virksomhet å jobbe aktivt med tiltak for likestilling og mangfold? Balansekunst tilbyr kursing, veiledning og verktøy gjennom merkeordningen Balansemerket. 


Var det virkelig ikke flere kvinner på 2010-tallets hitlister?

Også internasjonale tall viser en underrepresentasjon av kvinner i musikkbransjen. Mange tenker kanskje på Rihanna, Taylor Swift og Nicki Minaj når 2010-tallets hits skal oppsummeres, men tallenes tale synliggjør hitlister dominert av menn. Blant de 800 mest populære låtene på verdensbasis mellom 2012-2019, det vil si populærmusikken som preget 2010-tallet, var 21 prosent av artistene kvinner. 12 prosent av låtskriverne var kvinner, og kun 2,6 prosent av musikkprodusentene var kvinner (USC Annenberg Inclusion Initiative, 2021). 

I 2020 var kvinneandelen blant Grammy-nominasjoner 20,5 prosent (USC Annenberg Inclusion Initiative, 2021). Mellom 2013 og 2020 var det: 

  • 7,6 prosent kvinner blant de nominerte for Album of the Year kvinner

  • 24,7 prosent kvinner blant de nominerte for Song of the Year kvinner 

  • 42 prosent kvinner blant de nominerte for Best New Artist

Forrige
Forrige

Balansemerket deles ut i litteraturfeltet

Neste
Neste

Utlysning: Søk prosjektmidler fra Balansepotten 2022