Er det bare menn som fortjener prisen for «Årets låt»?

Foto: @Janelool
Til venstre: Joakim Aadland, daglig leder i Balansekunst. Til høyre: Victoria Øverby Steinland, prosjektleder for Balansemerket.

Når Spellemannprisen går av stabelen 15. april er det seks artister og band som kjemper om den gjeve prisen «Årets låt». Alle er menn. Det forteller oss hvordan det ligger an med likestilling i norsk musikkbransje.

Prisen skal gis til en av de artistene som har dominert det norske markedet i året som har gått, ifølge Spellemannprisen egne kriterier. Og det er menn som dominerer.

Tall fra Spotify viste at av Spotifys 50 mest spilte låter i Norge i 2020 var 12 prosent av låtskriverne og 0,7 prosent av produsentene kvinner.

Det er verdt å spørre seg, hvilke artister signeres, promoteres og satses på? Hvem sin smak og magefølelse styrer prosessene?

Vi ønsker oss et samfunn der alle har rollemodeller å se til i kulturen, og hvor alle har de samme mulighetene til å innta scenen og til å ta seg frem kulturbransjen. Slik får vi også et rikere kulturliv, med et større mangfold av perspektiver, stemmer og sounds. Vi vil få enda flere favorittlåter, og det er definitivt vinn vinn for både bransjen og publikum.

Vi trenger flere blikk

Balansekunst gir deg fem tips til en mer likestilt organisasjon: – Begynn med å se hvem som sitter rundt bordet