Solid profil på mangfold og likestilling

– Jeg er glad for at kulturbudsjettet har en solid profil på mangfold og likestilling, sier Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet.

Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet.
Foto: Marta Anna Løvberg

Kulturrådet er nasjonal koordinator for økt mangfold, inkludering og deltakelse i kultursektoren, og skal både bygge kunnskap og mobilisere til handling i kunst- og kulturlivet.

– Alle må ha like muligheter til å delta i kunst- og kulturlivet uansett hvem de er og hvor de bor. Den innsatsen styrkes med dette budsjettet. Det er et viktig kulturpolitisk mål. Vi må ha alle deler av samfunnet som nedslagsfelt, for at den kunstneriske friheten skal gjelde alle, sier Kristin Danielsen.

I forslaget til statsbudsjett styrkes blant annet organisasjonene Balansekunst og Fargespill, som begge jobber for økt mangfold og inkludering i kulturlivet. I tillegg dobler regjeringen støtten til skeive organisasjoner og øker overføringene til Filmfondet for å fremme mangfold og talentutvikling i film og dataspill.

Et kulturbudsjett som forventet

3 nye millioner til Balansekunst